Jedva čekam Beogradski maraton

Prvo polumaraton, pa maraton? Ipak, neki se odmah bace na najvažniju trku, kao Milica Novković, koja već deset godina trči i osvaja medalje na Beogradskom maratonu

Fotografije: Danka Hasanović Prokić i

Natalija Miladinović

Trend, ili nešto drugo, ali činjenica je da je poslednjih godina sve više rekreativaca koji se odlučuju da se priključe Beogradskom maratonu. Pogledajte malo oko sebe i sigurno ćete se setiti osobe koja i ove godine trči beogradskim ulicama. Do velike trke, za koju mnogi žive celu godinu, ostalo je nedelju dana, tako da će učesnicima dobro doći savet osobe koja već deset godina, ne samo da voli trčanje i redovno učestvujena njemu, već i postiže značajne rezultate. Milica Novković, fitnes instruktorka i influenserka, poznatija na društvenim mrežama kao micablogerica,otkriva šta radi poslednje nedelje pred maraton, šta menja u ishrani i kakvu taktiku primenjuje, već od samog starta.

Kada si ti prvi put trčala svoj prvi maraton i kakvi su bili rezultati?

Svoj prvi maraton sam trčala 2009. godine, stigla sam 28-a od žena, sa vremenom  4:31:08. Svoj prvi polumaraton istrčala sam naredne godine.  Stigla sam 11-a u ženskoj konkurenciji, sa vremenom od 1:45:28.

Na koliko si do sada maratona učestvovala i od toga koliko na Beogradskom, najbolji plasman?

Do sada sam trčala na 10 maratona, od kojih sedam na Beogradskom. Najbolji plasman mi je osvojeno  11. mesto na Beogradskom maratonu, a nedavno sam osvojila treće mesto na polumaratonu na Srebrnom jezeru.

Svaki trkač individualac za sebe i svakom čoveku telo drugačije reaguje na napore. Treba puno rada i na fizičkom i psihičkom planu

Sve je više rekreativaca koji žele da se pripreme prvo za polumaraton, a zatim i maraton. Kako krenuti sa pripremama i koji je najkraći period priprema da bi se došlo do cilja?

Istina je da sve više rekreativaca želi da trči polumaraton i maraton, ali moraju biti svesni težine koji taj izazov nosi. Moraju da naprave individualan plan trčanja, da imaju određenu kilometražu u nogama, da psihički budu spremni da savladaju sve prepreke koje će ih čekati  na tom putu. Što se tiče vremena, za koje je moguće spremiti se, malo je nezgodno pričati na tu temu, jer je svaki trkač individualac za sebe i svakom čoveku telo drugačije reaguje na napore. Treba puno rada i na fizičkom i  psihičkom planu.

Da li fitnes trener koji nikada nije učestvovao u ovoj trci može biti učitelj?

Naravno da može.  Najvažnije je da je trener stručan da napravi pravilan plan i da ga sprovde u delo.

Neko moje iskustvo do sada je da koju poziciju zauzmem na početku, ona ostaje do kraja

Imaš li ti svoju taktiku trčanja? Kojim tempom na početku, šta ako te uhvati kriza, kako je prebroditi, i ostali mali trikovi…

Uvek gledam da od početka uhvatim tempo kojim trčim celom trkom.  Možda malo krećem brže kako bih što pre izašla iz gužve, jer trkača ima sve više iz godine u godinu, a onda nastavljam svojim nekim tempom, koji je skoro uvek isti.  I neko moje iskustvo do sada je da koju poziciju zauzmem na početku, ona ostaje do kraja. Retko koja me žena kasnije pretekne, tako da se uvek držim ove taktike. Moram priznati da nemam kriza tokom trke, niti fizičkih ni psihičkih, što dosta zavisi od pripreme kao i od samog trkača. Verujem da svi koji trče žele da završe trku ili da imaju što bolji rezultat, što je uvek dovoljna motivacija pri svakoj krizi. Savet je svakako da se što više hidrirate u toku trke i iskoristite postavljene punktove.

Da li si nekada trčala u paru? Koliko je to stimulativno?

Nisam do sada nikada trčala u paru. Dešava se da me na trci neko povuče, ko je ispred mene, da ubrzam tempo i da trčimo uporedo. Većina trči maraton ili u paru, ili u grupi, i vidim da im je tako lakše i zanimljivije da stignu do cilja.

Kako izabrati dobru opremu, pre svega patike?

Patike uvek birate po svojoj nozi i na šta ste navikli. Naravno da je moj savet da to budu patike za trčanje, ne za šetnju, ili druge sportove, i to vam je najbitnije od opreme. Ostalu opremu birate tako da budete u onome u čemu se osećate najprijatnije. Ima rekreativaca koji više vode računa o tome i rekreativaca kojima je svejedno, samo da im je udobno, dok profesionalni atletičari uvek moraju biti dobro opremljeni.

Kako se obući? Šta jesti pred sam dan takmičenja?

U nedelji pred trku smanjujem obim treninga, a povećavam unos ugljenih hidrata i voća i nezaobilazno hidriranje. Dovoljno je jesti dva sata pred trku i nikako ne preskočite doručak.

Koliko idealna težina utiče na rezultate trčanja?

Idealna telesna masa dosta utiče na sportove izdržljivosti, samim tim i na trčanje. Cilj svakog trkača je da trči što brže. Prema građi trkača postoji idealna telesna težina, kojom će trkač postići svoju najveću brzinu trčanja, pa je to strategija kojom treba pristupiti kako bi se poboljšale performanse.

Na kom maratonu bi ti želela da učestvuješ?

Čula sam da je u Atini odličan maraton i atmosfera, pa možda odem već ove godine. Održava se u novembru.

Sa koliko godina je najoptimalnije krenuti sa učešćem na ovim manifestacijama?

Što se tiče polumaratona možete i ranije krenuti. Moje iskustvo je da sam sa 21 godinom krenula u ovo a iskreno mi je žao što bar još koju godinu ranije nisam počela. Što se tiče maratona, smatram da se za to mora biti dovoljno fizički spreman, isto kao i mentalno, da bi se trka uspešno završila i naravno bez ikakvih posledica, da trkač poznaje dobro svoje telo i svoju spremnost, kako bi mogao da reaguje u kriznim situacijama. Moje iskustvo jeste da sam baš prvi maraton ceo istrčala, bez ikakvog prethodnog iskustva. Ali sam neko ko je ceo život proveo trčeći i takmičeći se u krosevima i znala sam da neću imati nikakvih problema tokom trke, što se kasnije ispostavilo kao prava odluka. Iskreno, jedva čekam da ponovim ceo maraton i to iskustvo od pre tačno 10 godina.

Definitivno sam neko ko je naučen da puno radi i da se trudi za sve u životu, kao i da za svaki taj trud stoji neki uspeh

Poznato je da u mnogim segmentima života uključuješ i svoju porodicu. Da li te podržavaju i ovde i kako?

Podržavaju me naravno, jer znaju moju ljubav prema trčanju. Suprug kao trener  je uvek tu za savet i podršku.  Dok starijoj ćerki,  koja je sada već  svesna maminog trčanja, zanimljivo je da me čeka na cilju i preuzme medalju i uvek pita da li sam stigla prva.

Ustvari ti promovišeš novi tip savremene, svemoguće mame, koja sve postiže. Da li to radiš spontano ili imaš tačno isplanirane događaje u koje uključuješ i svoje ćerke?

Pa, ispada da je tako. Samo ta žena i zaista postiže mnogo toga, da ne kažem baš sve, i u pravom životu, a ne samo na slikama na društvenim mrežama, kako većina misli danas. Da, definitivno sam neko ko je naučen da puno radi i da se trudi za sve u životu, kao i da za svaki taj trud stoji neki uspeh i samim tim mi nikad neće ništa biti teško da radim. Tako vaspitavam i ćerke koje uključujem u sve ovo, jer su deo mene i to radim spontano.

Trčala si sa kolicima dok su ti devojčice bile bebe. Da li je to tvoja poruka kada nešto želiš, nema izgovora?

Tu sam opet iskazala svoju ljubav prema trčanju i da definitivno  nema izgovora ako nešto želiš. Da neko pogrešno ne razume, cilj ovog trčanja nije bio vratiti telo i kilažu pre trudnoće, već neko moje zadovoljstvo da radim nešto što me ispunjava. Znam iz iskustva da dosta zavisi od bebe kakva je i koliko ti dozvoljava da određene stavri  radiš dok ste zajedno, ali uvek možete da nađete nešto zajedničko što i nju i vas čini srećnom i zadovoljnom. Bitna stvar jeste da izbegneš izgovore, a ženama je danas tako najlakše.

Tvoja deca praktično odrastaju pred objektivom koji ih svuda prati, a njihove fotografije stalno kačiš na društvenim mrežama. Da li si nekada imala zbog toga neku neprijatnost? Da li se bojiš online zloupotreba?

Nisam imala do sada nikakvih neprijatnosti. Treba imati svest o tim potecijalnim zloupotrebama, ali ni sa čim negativnim se do sada nisam susrela.

Misliš li da živiš život mlade žene o kojem mnoge sanjaju? Šta bi volela da ostvariš u narednom periodu?

Ako devojke sanjaju da imaju zdravu, normalnu i srećnu porodicu, da su zadovoljne i ispunjene životom koji imaju i poslom kojim se bave, da –  onda mogu to da mislim. Što se tiče narednog perioda, sve je vezano za posao, a imam dosta planova.

Kako ti lično doživljavaš ulogu influenserke? Postoji li osoba koja je na tvoj život imala uticaj?

Iskreno, tek odnedavno doživljavam tu ulogu kao stvarnu. Trudim se da ostanem dosledna sebi i svojim razmišljanjima, čak i kad je u pitanju plaćena reklama i vidim da se ljudima to dopada. Definitivno vole što promovišem zdrav život, porodicu i prirodan izgled i ponašanje.  Ne postoji osoba koja je imala uticaj na moj život. Roditelji su bili bitni u vaspitanju, ali nisu uticali na moja sadašnja zanimanja i interesovanja. Nisu povezani ni sa sportom, niti sa nekim životom koji je pod okom javnosti.

Dobar fizički izgled ili harizma, šta se više ceni u blogerskom svetu?

Možda se o izgledu danas više priča, pa vas navodi da to prvo pomislite. Ono što vidim od inostranih blogera jeste da se trude da budu savršeni u svemu. Da budu zanimljivi publici, a u isto vreme i da dobro izgledaju.

Srećna porodica je slika koju najčešće šalješ. Da li će i u novom milenijumu monogamna zajednica opstati i pored mnogobrojnih izazova?

Smatram da hoće i uvek ću biti tog misljenja. Svi ti izazovi i pomodarstva dođu i prođu, ali porodica uvek ostaje.

Da li će tebe novčana pomoć države stimulisati da se odlučiš na još dece?

Mene lično neće. Razmisljali smo o trećem detetu mnogo pre te odluke, ali ako nekome može to da pomogne i olakša bar malo život, odlično.

 

 

POVEZANI TEKSTOVI