Pogled iz ženskog ugla na Geneva International Motor Show 2018.
Šta rade žene na sajmu automobila? Pitanje je koje često, onako usput, postave i emancipovani muškarci. Ako izuzmemo mali procenat onih žena koje se baš razumeju u automobile, postoje i one druge koje imaju lične motive. Iskreno, ne znam šta je njihov fokus na mestu gde je testosteron usmeren ka najnovijim modelima, ali ja mogu da otkrijem svoje lične razloge zašto sam se našla na Internacionalnoj izložbi automobila u Ženevi. Pre svega iz radoznalosti. Kako je organizovan jedan od najvećih svetskih izložbi četvorotočkaša i šta ga čini toliko poželjnim?
Najnovija marketinška istraživanja pokazuju da su žene bitna karika u konačnom izboru novog porodičnog auto ljubimca. One definitivno ne vode računa o tehničkim osobenostima, ali kada je u pitanju boja, enterijer, dizajn, pa čak i dodatna oprema, tu su glavne. Zbog toga sve češće učestvuju i u promo vožnji novih ”ženskih”modela (lično sam među ženskom ekipom iz life style magazina pre nekoliko godina provozala Ford Ka po krivinama Ibice, koji je tada bio atraktivan zbog Bond devojke koja je bila zaštitno lice tog modela). S druge strane, ovaj muški izazov prihvatila sam kao i onaj da pređem preko mosta Millau, na jugu Francuske, koji je jedan od najviših u svetu, viši i od Ajfelovog tornja, ili da se provozam putem na najvišem prevoju u Italiji na visini preko dve i po hiljade metara, Passo dello Stelvio, sa preko 48 serpentina, koji je izazov za svakog strastvenog vozača, ali i bicikliste i ljubitelja oldtimera. U oba slučaja, pogled na pejzaž za mene imao je najveću vrednost. Priznajem, tipično ženski.
Ali da se vratim sajmu u Ženevi. Pored dizajna, ono što me je najviše interesovalo jeste šta sve mogu automobili budućnosti, kao i koje sve mogućnosti trenutno pružaju kako bismo uživale svim čulima.
Definitivno automobilsko čudo koje je izazvalo najviše pažnje, mada iskreno i nije imalo centralni podijum, jeste koncept letećeg automobila koji je nastao u saradnji nekoliko ozbiljnih kompanija kao što su Audi, Airbus i Italdesign. U stvarnosti Pop.UpNext izgleda kao ogroman dron kada se mini autu sa dva sedišta doda deo za letenje. Praktično, kada ne možete da vozite, recimo zbog gužve, pređete u vertikalnu projekciju i fiju. Tako je u teoriji, a u praksi videćemo. Još jedan projekat, o kojem priča ceo svet jeste Tesla. I on je nekako bio na periferiji događaja. I dok sam zavirivala u unutrašnjost kabine, gde je osim volana bio samo veliki ekran računara gde se dodirivanjem praktično sve regulisalo, jedno poznato lice i njegova mlada ekipa znalački je ”napala” Teslu. Naš komšija Rimac, za sve poznavaoce automobila, trenutno je faca broj jedan ne samo u Hrvatskoj, već i u svetu i zbog njegovog futurističkog modela Rimac C_Two koji je bio izložen u blizini, a koji je drugi po redu najvrednijih modela na ovom sajmu sa cenom oko milion i sedamsto hiljada evra. Definitivno to je znala i atraktivna Ruskinja koja se maksimalno potrudila da zabeleži svaki ugao. E da je prepoznala i autora ovog projekta, sigurna sam da bi odmerila i širinu njegovih leđa. Ono čega nije bilo, a baš sam volela da zavirim jeste najnoviji model pomenutog brenda Tesla koji je poslat raketom u orbitu da obleće oko Marsa. Bilo je tu svakavnih spekulacija i teorija zavere zbog čega je to urađeno, ali jedno je sigurno, odličan marketinški trik, koji nije ekstra koštao, jer je proizvođač pomenutih raketa istovremeno vlasnik Tesle!
Ali da se vratimo na zemlju i ovozemaljske modele za obične smrtnike. Ono što je definitivno obeležilo ovu sezonu jeste da su gotovo svi brendovi automobila dobili i svoju hibridnu verziju i svi su bili u prvom planu. Da sam se ja pitala na centralnom postolju Land Rovera stajao bi hibrid Range Rover Sport koji se popeo uz 999 stepenica do kineskih Nebeskih vrata (ukoliko niste, obavezno pogledajte spot) uz pomoć vozača Formule E. Umesto toga u prvom planu bio je Discovery. Zbog čega, nije baš najjasnije.
Ali ono što je definitivno sigurno, svi ovi automobili godinama su usavršili način vožnje i sve propratne elemente, dotle da mnogi sada osim što parkiraju i u manje idealnim uslovima, sada mogu da voze sami. Uključite opciju autopilota, i on se kreće uokviru traka auto-puta, procenjenom brzinom i rastojanjem i pri tom i sami koče ukoliko vozilo ispred vas uspori kretanje. Ono što vam nije dozvoljeno jeste da spustite ruke sa volana u dužem vremenskom periodu, jer ukoliko auto proceni da vas je i to umorilo predlaže vam kafu (na ekranu se pojavi šolja sa kafom), a u drastičnom slučaju ukoliko ostavite utisak da niste živi, sam parkira u zustavnoj traci i zove hitnu pomoć! To nisam testirala, mada me živo interesuje kako to zaista funkcioniše.
Još jedna, ništa manje atraktivna mogućnost jeste grejanje leđa, po želji određenih zona, isto tako i hlađenje, kao i veći broj masaža, uključujući i masažu vulkanskim kamenjem?! U prolazu sam zapazila jednu gospođu u nekom napucanom Mercedes kabriu kako se široko osmehuje na suvozačkom sedištu dok promoter testira sve ove različite forme. Po njenom veoma zadovoljnom licu rekla bih da su to baš usavršili. I znate šta je najlepša stvar- iako je to bio prvi dan međinarodne izložbe automobila, gužva nije bila nesnosna, nije bilo nikakvog guranja, a u najvećem broju automobila mogli ste da sednete, pipkate sve dugmiće, otvarate haube i gepeke, vrtite volan i pomerate sedišta. Niko vam nije disao za vratom, a nemate ni utisak, po rečima dugodišnjeg posetioca beogradske izložbe automobila,“ da je između publike i luksuznih modela postavljen dvostruki kineski zid i kanal sa krokodilima u strahu da ga ne okrznete pogledom”. Ovde ste mogli da osetite Audi 6, 7 i 8, da sednete u Evoque kabrio i Mercedes A klasu. Eventualno bi s vremena na vreme promoteri diskretno krpom obrisali mrljave touch screen ekrane, prosto da sklone otiske prstiju.
Na štandovima onih baš skupih modela kao što su Bugatti, Maserati, Aston Marti, Pagani morali ste da tražite posebnu dozvolu da udahnete enterijer. Uglavnom su iz njih virile sede glave ( valjda su baš delovali autoritativno), a sa spoljne strane su odgovorni pajalicama sklanjali prašinu u najavi.
Još jedan detalj koji mi je privukao pažnju jesu kamere umesto bočnih retrovizora u kojima se jako lepo video poduži red. Nećete verovati, svi su strpljivo čekali da dobiju metalnu flašicu ne tako zvučnog imena u odnosu na pomenute.
A devojke na štandovima? To me je tek dojmilo. Ništa dekoltei do pupka, silikoni, crne čarape i štikle dvanaestice. Devojke su nosile patike, dress cod je bio sportska elegancija i sve su govorile makar tri jezika- engleski, francuski i nemački. Ništa od mirisa pljeskavica, u garderobi ste mogli da ostavite jaknu, a do parkinga su vozila elektronska vozila bez vozača. Kako je ovaj prostor u neposrednoj blizini aerodroma, usput muški pogledi ka pisti na sletanje i poletanje i sumiranje utisaka. Dakle, gde je ono najbolja masaža, a u kojem kabriu ekran podseća da je vreme za kafu, i koji je ono model koji se najbolje slaže sa geometrijskim desenom moje suknje?